انواع صدای خودرو

به‌ طور حتم برای کسانی که دارای خودرو بوده و مدت زیادی را رانندگی کرده و تجربیاتی از نحوه عملکرد خودرو و ایرادهای ممکن را کسب کرده‌ اند، انواع صدای خودرو و صداهایی را که از موتور و بخش‌های دیگر اتومبیل شنیده‌ اند که طبیعی نبوده و متوجه ایرادی در داخل ماشین شده‌ اند. تمامی خودروها در هنگام استارت زدن و شروع عملکرد دارای صداهایی چون صدای موتور، صدای روشن‌ شدن خودرو، صدای گاز و غیره بوده ولی گاهی اوقات ممکن است صداهایی به گوش برسد که قبلاً وجود نداشته و خبر از ایرادهایی در ماشین را می دهند.

عوامل و دلایل مختلف سبب شنیده شدن صداهای غیرعادی در اتومبیل‌ ها می‌ شود که در این مطلب این علل را بررسی می کنیم.

دلایل صداهای غیرعادی در خودرو

از دلایل و عوامل ایجاد صدای غیرطبیعی در اتومبیل‌ ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای کلیک در زمان روشن‌ شدن خودرو

در زمانی‌ که می‌ خواهید استارت زده و ماشین را روشن نمایید، اگر متوجه صدای کلیک هنگام استارت خوردن شده و اتومبیل روشن نشد، علت آن می ‌تواند از عدم فعالیت باتری و یا به‌ اصطلاح از خوابیدن باتری باشد. در چنین مواقعی باید باتری خود را چک کرده و اتصالات آن را به‌ دقت بررسی و سفت کرده و در صورت نیاز آن را شارژ نمایید تا صدای کلیک در هنگام استارت از بین‌ رفته و ماشین به‌ راحتی استارت خورده و روشن شود.

  • صدای جیغ در زمان روشن‌ شدن خودرو

در مواقعی ممکن است زمانی‌ که ماشین را استارت می ‌زنید، صدایی شبیه به سوت یا جیغ را شنیده و وقتی‌ که موتور گرم می ‌شود این صدا هم قطع ‌شده و دیگر به گوش نمی ‌رسد. علت این صدا ممکن است از ایراد و خرابی در تسمه دینام و یا تنظیم‌ کننده‌ های آن باشد. برای اطلاع دقیق از مشکل تسمه دینام می توانید بادقت بالا کمی آب را بر روی تصویر ریخته و اگر پس‌ از این عمل دیگر صدای جیغ شنیده نشد متوجه ایراد در تسمه دینام می شوید. آشنایی با انواع تسمه در خودرو می تواند به حل مشکل کمک کننده باشد.

برای جلوگیری از این مشکل باید تسمه دینام را به‌ صورت کاملاً دقیق بررسی کرده و از عدم پوسیدگی و یا خرابی آن اطمینان حاصل کنید. اگر تسمه دینام هیچگونه ایراد و خرابی نداشت، بهتر است که تنظیمات تسمه دینام را سفت و یا شل کرده و آن را به ‌طور کاملاً دقیق تنظیم نمایید.

  • صدای سوت از کابین و کاپوت

شنیده شدن صدای سوت از خودرو دارای علل‌ های فراوانی بوده و با بررسی دقیق ‌تر باید متوجه شوید که این صدا از داخل کابین خودرو به گوش می ‌رسد یا از زیر کاپوت. اگر صدای سوت از داخل کابین خودرو شنیده شد، باید عایق‌ بندی خودرو را چک کرده و از سلامت آن مطمئن شوید. اما اگر متوجه شدید که منبع صدای سوت از زیر کاپوت ماشین است، بهتر است که کاپوت را بالا زده و موتور و سایر تجهیزات را بررسی نمایید. یکی از علل‌ های شنیده شدن صدای سوت از زیر کاپوت، ایراد و خرابی در شلنگ‌ های سیستم خنک‌ کننده موتور است. اگر این شلنگ ‌ها دچار خرابی و آسیب ‌دیدگی شوند، به دلیل عبور صدا از شلنگ، صدای سوت شنیده خواهد شد. در چنین مواقعی باید شلنگ خنک‌ کننده را با دقت بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

یکی دیگر از دلایل شنیده شدن صدای سوت در زیر کاپوت، ایراد در درپوش رادیاتور است که حتی زمانی‌ که خودرو خاموش است این صدا به گوش می ‌رسد. در این‌ صورت درپوش رادیاتور را چک کرده و آن را در صورت لزوم تعویض نمایید تا از مشکلاتی مانند بالا رفتن دمای موتور و نشتی رادیاتور جلوگیری شده و صدای سوت نیز قطع شود.

  • صدای ناله از فرمان

یکی دیگر از صداهای غیرعادی در خودرو، صدای ناله از فرمان در هنگام حرکت کردن و دور زدن است. برای بررسی صدای فرمان بهتر است که موتور خودرو را روشن کرده و فرمون رو به چپ و راست حرکت دهید. اگر صدای ناله از فرمان شنیده شد، مشکل در میزان مایع هیدرولیک است که تنظیم نبوده و باید به‌ سرعت ایراد برطرف شود. از علت ‌های کم بودن روغن هیدرولیک فرمان می ‌توان به مسدود شدن مایع و یا نشتی مایع اشاره کرد. اگر روغن هیدرولیک لازم را تنظیم کرده و در هنگام گردش فرمان متوجه صدای ناله نشدید، می ‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشکل از روغن هیدرولیک بوده ‌است.

پس‌ از بررسی میزان استاندارد روغن هیدرولیک اگر صدا قطع نشد، باید شلنگ‌ ها و بست مخزن هیدرولیک را مورد توجه قرار داده و در صورت تعویض، قطعه جدید را با قطعه قدیمی جایگزین کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل، شیر کنترل هیدرولیک و پمپ را نیز بررسی نمایید. ازجمله مشخصات نشتی روغن هیدرولیک، سفت شدن فرمان در هنگام چرخش است که باید به‌ سرعت نشتی برطرف شده و تمام ایرادها از بین بروند.

  • صدای سوت در هنگام ترمز

از صداهای غیرطبیعی خودرو می ‌توان به شنیده شدن صدای سوت در هنگام فشار پدال ترمز اشاره کرد. علت این صدا می ‌تواند از مشکل در سیستم ترمز مانند خرابی در لنت‌ ها، صفحه‌ کلاچ و یا دیسک باشد که باید فورا بررسی شده و ایراد را برطرف نمایید. بی ‌توجهی به مشکلات سیستم ترمز می‌ تواند در آینده حوادث ناگوارتری را به وجود آورد که جبران ‌ناپذیر است. همچنین برای رفع صدای سوت، لنت‌ های خودرو را چک کرده و از سلامت آنها آگاه شوید. در صورت تمام شدن لنت خودرو و ساییده شدن آن صدای سوت در سیستم ترمز شنیده‌ شده و باید فورا بر طرف گردند.

  • صدای تق

در صورت شنیدن صدای غیرعادی تق در هنگام ترمز گرفتن باید بدانید که این صدا غیرطبیعی می‌ تواند از آسیب‌ دیدگی کالیبر ترمز باشد. ازجمله دلایلی که نشان از خرابی در کالیبر ترمز دارند می ‌توان به کشیده شدن فرمان به یک سمت، نرم و یا سفت بودن پدال ترمز و یا نشتی در اطراف موتور، زیر خودرو و نزدیک چرخ‌ ها اشاره کرد. اگر کالیبر ترمز اتومبیل تان دچار مشکل شد باید آن را تعویض کرده و از قطعه جدید به‌ جای آن استفاده نمایید. همچنین اگر صدای تق تق را در قسمت پایینی خودرو شنیدید، می ‌توانید متوجه شوید که اشکال از خرابی یاتاقان و یا از پیستون آسیب‌ دیده و خراب است که باید تعمیر شوند.

  • صدا در هنگام دور زدن

یکی از عللی که سبب صدایی غیرطبیعی در هنگام دور زدن است، لاستیک ‌های خودرو هستند. لاستیک‌ ها در صورت تنظیم نبودن چرخ‌ ها و یا باد کم و ساییده شدن عاج‌ ها در هنگام دور زدن سبب ایجاد صداهای غیرطبیعی می‌ شوند. از سوی دیگر اگر متوجه جیرجیر از چرخ‌ ها شدید باید از سلامت بلبرینگ ها مطمئن شده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض نمایید.

  • صدای جیرجیر از خودرو

اگر در صورت عبور از دست‌ اندازها متوجه صدای جیرجیر و یا ساییدگی شدید، باید قطعات مختلف کمک ‌فنر و میل تعادل را بررسی کرده و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

  • صدای انفجار از اگزوز

در هنگام فعالیت خودرو، اگر متوجه صدای انفجار اگزوز شده و دود از اگزوز مشاهده کردید، باید بدانید که ایراد می ‌تواند از زنگ‌ زدگی، نشتی و یا فرسودگی اگزوز باشد که رفع این مشکل مانند سایر ایرادات خود برای تعمیر و سرویس نیاز به افراد متخصص خواهد داشت.

شرکت امداد خودرو آزمون یکی از مجموعه‌ های بزرگ امدادرسانی به اتومبیل ‌ها در استان خراسان بوده و تمامی خدمات این شرکت به‌ صورت گسترده در تمامی نواحی مشهد در اختیار مشتریان قرار می‌ گیرد. شرکت آزمون دارای تیم حرفه‌ ای و دوره ‌دیده است و تمامی خدمات امدادی مانند تعویض قطعه، مکانیک سیار، تعویض باتری، سوخت‌ رسانی سیار و غیره را در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت انجام می‌ دهند. در صورت درخواست امداد از مجموعه آزمون می ‌توانید توسط شماره‌های موجود در سایت با این شرکت تماس گرفته و درخواست خود را ثبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *