زمان تعویض ضد یخ

در زمان گذشته از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده می‌شد. استفاده از آب خالص برای کاهش حرارت موتور، مشکلاتی را در پی داشت و از جمله این مشکلات می‌توان به خوردگی فلز آلومینیومی قطعات موتور در دمای بسیار بالا اشاره کرد. به‌ همین دلیل برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ ها، امروزه به‌ جای آب خالص از مایعی به نام ضد یخ برای کنترل حرارت موتور استفاده می‌شود که در این مطلب قصد داریم در مورد ضد یخ و بهترین زمان تعویض ضد یخ بپردازیم.

همانطور که می‌دانید خودرو برای روشن شدن و به حرکت درآمدن نیاز به سوخت بنزین یا گازوئیل خواهد داشت. پس‌ از روشن شدن خودرو، موتور با سوزاندن سوخت، انرژی بسیار زیادی را تولید کرده که این انرژی صرف به حرکت در آمدن خودرو می‌شود. انرژی یا گرمای تولید شده توسط موتور، به‌ طور کامل از اگزوز خارج نشده و نیمی از آن در محفظه موتور باقی خواهند ماند.

به همین علت موتور خودرو در هنگام فعالیت گرمای بسیار زیادی را از خود تولید کرده و باید سیستمی در آن وجود داشته باشد که بتواند این گرما را کنترل و از داغ شدن بیش‌ از حد موتور جلوگیری نماید.

ضد یخ چیست؟ 

ضد یخ مایعی شیمیایی، سبز رنگ و غلیظ است که بر پایه اتیلن گلیکول بوده و با ترکیب آن با آب جهت خنک کردن موتور خودرو استفاده می‌شود. همانطور که از نام این مایع پیداست، ضد یخ از انجماد قطعات موتور در سرمای زمستان جلوگیری کرده و از خوردگی موتور و همچنین رسوب قطعات آن در دمای بسیار بالا نیز محافظت می‌کند.

بسیاری از رانندگان بر این باورند که تنها باید در فصول سرد و زمستان از ضدیخ برای موتور خودروی خود استفاده کنند. اما این باور غلط است. زیرا ضدیخ علاوه‌ بر محافظت از قطعات و بدنه موتور خودرو در سرما، از آنها در برابر دمای بسیار زیاد در فصول گرم و تابستان نیز محافظت کرده و از جوش آوردن خودرو در حرارت بالا جلوگیری می‌کند.

کاربرد های ضد یخ برای خودرو 

به‌ طور کلی ضد یخ‌ ها بر پایه پروپیلن گلیکول بوده و از ترکیباتی چون آب و با اسید دیونیزه، بازدارنده‌ های خوردگی، گلیکول بکر و همچنین مواد افزودنی تشکیل شده که بسته به نوع مایع خنک‌کننده دارای انواع متفاوتی می‌باشند. این مواد شیمیایی موجود در ضدیخ، سیستم خنک‌کننده برای موتور خودرو را به وجود می‌آورند و از جمله مهمترین کاربرد آنها می‌توان به جلوگیری از یخ‌ زدگی موتور در ماه‌ های سرد سال اشاره کرد.

یخ زدن آب رادیاتور داخل موتور سبب می‌شود که موتور و بدنه خودرو آسیب‌ دیده و یا ترک برداشته و همچنین قطعات فلزی آن نیز از بین بروند. به‌ همین دلیل با استفاده از ضد یخ، نقطه‌ی انجماد آب کاهش یافته و از یخ‌ زدگی موتور و قطعات آن جلوگیری می‌کند.

از دیگر کاربرد های ضد یخ نقش ضد جوشی آن است که سبب عدم به جوش آمدن موتور خودرو در ماه‌ های گرم سال میشود. همچنین وجود ضدیخ در رادیاتور خودرو، از پوسیدگی و خوردگی قطعات موتور و سیستم‌ های خنک کننده نیز جلوگیری میکند.

نحوه عملکرد ضد یخ در خودرو 

ضد یخ به‌ صورت خالص در سیستم خنک‌کننده موتور استفاده نشده و به‌ صورت مخلوطی از ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضدیخ استفاده می‌شود. این مخلوط سبب می‌شود که نقطه‌ی انجماد آب موجود در رادیاتور به منفی ۳۷ درجه سانتی‌گراد برسد. همچنین با ترکیب ۵۰ _۵۰ ضدیخ و آب، در دمای بسیار بالا، نقطه‌ی جوش آب رادیاتور به ۲۴۰ تا ۲۷۰ درجه سانتی‌گراد رسیده که این به نفع موتور خودرو است.

انواع ضد یخ خودرو 

به‌ طور کلی ضد یخ ها به ۲ بخش ضدیخ با پایه آلی و ضدیخ با پایه معدنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • ضد یخ پایه آلی

این نوع از ضدیخ ها به دلیل وجود مواد آلی در فرمول خود، طول عمر بیشتری نسبت‌ به ضدیخ های معدنی داشته و عمر آنها بین ۳ تا ۵ سال است. کاربرد ضد یخ های آلی در خودرو هایی مانند خودرو های گازسوز است که احتمال آسیب‌دیدگی و فرسایش قطعات موتور در آنها بیشتر از سایر خودرو ها است‌

  • ضد یخ با پایه معدنی

رایج‌ ترین ضد یخ های موجود در بازار، ضد یخ‌ ها با پایه معدنی هستند که اکثر خودرو های سواری از این ضد یخ استفاده کرده و طول عمر آنها حدود یک‌ سال است.

یکی دیگر از انواع ضد یخ های خودرو، ضدیخ OAT و ضدیخ ترکیبی می‌باشد. ضدیخ OAT دارای طول عمر حدود ۵ سال است و ضدیخ ترکیبی یا هیبریدی نیز با مایع خنک‌کننده درون موتور خودرو سازگاری داشته و شما می‌توانید بدون توجه به نوع مایع قبلی، این ضدیخ را پس‌ از رقیق کردن با آب به آن اضافه نمایید.

مزایای استفاده از ضد یخ 

  • ازجمله مزایای استفاده از ضد یخ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • جلوگیری از پوسیدگی بخش‌ های پلاستیکی و لاستیکی بدنه موتور
  • جلوگیری از یخ زدگی آب رادیاتور موتور خودرو در زمستان
  • جلوگیری از به جوش آمدن آب رادیاتور موتور خودرو در تابستان
  • جلوگیری از الکترولیز مایع خنک کننده
  • جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات فلزی موتور خودرو

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو 

کمبود ضدیخ در موتور خودرو، دارای علائمی است که به شما هشدار می‌دهد که مقدار ضدیخ کاهش یافته و باید آن را تعویض نمایید. ولی به‌ طور کلی بهتر است که پس‌ از هر ۸۰ هزار کیلومتر، ضدیخ را به‌ طور کامل توسط نوار تشخیص بررسی کرده و میزان اسیدیته‌ آن را بسنجید.

از جمله علایم کاهش ضدیخ در موتور خودرو نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از رایج ترین نشانه‌ های کمبود ضدیخ در خودرو، عملکرد ضعیف بخاری خودرو است. مشکل در ترموستات نیز سبب ضعیف بودن گرمای بخاری می‌شود اما اگر در فصل زمستان با عملکرد ضعیف بخاری خودرو مواجه شدید، بهتر است که ابتدا از سطح ضد یخ خودرو مطمئن شده و اگر نشتی و یا مشکل نداشت، سپس به سراغ ترموستات بروید.
  • یکی دیگر از علایم کمبود ضدیخ، نشتی ضدیخ و وجود رطوبت زیر پای سمت شاگرد است. اگر در خودرو متوجه بوی شیرین شدید، زیر پای شاگرد را بررسی کرده و از عدم نشتی و یا نشتی ضد یخ مطمئن شوید.
  • وجود لایه‌ های چرب در قسمت داخلی شیشه‌ های خودرو نیز از دیگر علایم کمبود ضد یخ است. این چربی معمولاً با کثیفی شیشه اشتباه گرفته شده و اگر ناشی از کمبود ضدیخ باشد، پس‌ از پاک کردن چربی بلافاصله بر روی شیشه ظاهر خواهد شد.
  • بهتر است قبل‌ از پیدایش هر کدام از این علایم، ضد یخ خود را در زمان‌ های مشخص شده بررسی نمایید. اما اگر با هر کدام از این علایم روبه‌رو شدید، بهتر است که ضد یخ خود را تعویض کرده و از آسیب‌ های جدی به موتور و قطعات آن جلوگیری نمایید.

از چه ضد یخی برای موتور خودرو استفاده کنیم؟ 

ضد یخ ها دارای انواع ضدیخ سبز، ضد یخ آبی، ضدیخ صورتی، ضدیخ قرمز با برند های متفاوت بوده و بسیاری از رانندگان در هنگام انتخاب ضد یخ با مشکل روبه‌رو می‌شوند. بهتر است در هنگام انتخاب ضد یخ مناسب، به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کرده و ضدیخی که شرکت سازنده معرفی نموده است را خریداری کنید. اما به‌ طور کلی ضدیخ های سبز رنگ بیشترین کاربرد را در ایران داشته و با انواع خودرو های سواری سازگاری دارند. همچنین ضد یخ مناسب ضد یخی است که بتواند تا دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد از یخ‌زدگی موتور و آب جلوگیری نماید.

شرکت امداد خودرو آزمون در مشهد، تمامی خدمات مکانیک سیار مرتبط با انواع خودرو های داخلی و خارجی را به مشتریان خود ارائه داده و از بروزترین و مجهزترین ابزارآلات و تجهیزات توسط تکنسین‌ های حاذق، آموزش دیده و ماهر خود در تعمیرات خودرو استفاده می‌کند. از جمله خدمات شرکت آزمون می‌توان به پنچرگیری سیار، تعویض باتری، تعمیر موتور و قطعات آن، تعویض ضدیخ، بررسی و مشکلات برقی خودرو، جابجایی خودرو و غیره اشاره کرد.

در صورت درخواست تعمیرکار از شرکت آزمون در مشهد، می‌توانید توسط شماره‌ های درج شده در سایت با این شرکت تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *