داغ کردن موتور ماشین

با توجه به پیشرفت دانش بشر در زمینه های مختلف از جمله خودرو و به دنبال آن پیشرفته تر شدن و پیچیده تر شدن اجزای آن لازم است که برای استفاده صحیح و پیشگیری از صدمه های احتمالی به خودروی خود اطلاعات و آگاهی خود را تا حدودی در این زمینه افزایش دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 اجزای خودرو مانند اجزای یک سیستم، با همکاری یکدیگر سبب روشن شدن خودرو و به حرکت درآمدن آن می ‌شوند. به وجود آمدن هر گونه مشکل و ایرادی در هر یک از این اجزا، سبب اختلال در عملکرد صحیح خودرو شده و ممکن است خودرو روشن نشده و یا به حرکت در نیاید.

یکی از مهمترین قطعات خودرو ها، موتور خودرو است. موتور نیز از قطعات بسیار گوناگونی تشکیل شده و علت اصلی به راه افتادن خودرو، روشن شدن موتور می‌ باشد. از جمله ایرادات شایعی که در موتور انواع اتومبیل‌ ها به وجود می ‌آید، داغ کردن موتور و بالا آمدن آمپر آب است.

چنین شرایطی را بسیاری از رانندگان تجربه کرده و شاید شما نیز در این موقعیت قرار گرفته باشید. داغ شدن موتور خودرو در سر بالایی ها و در فصول گرم سال بسیار بیشتر شده و اتفاقی بسیار نا خوشایند است و ممکن است در رانندگان ناشی که از علت داغ کردن موتور و راهکار های برطرف کردن آن آگاه نیستند، سبب ایجاد نگرانی و ترس شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا با علت‌ های داغ شدن موتور خودرو آشنا شده و راهکار های برطرف کردن آن را  در ادامه بررسی نماییم.

دلایل داغ کردن موتور ماشین

از جمله دلایل و علت‌ هایی که سبب داغ شدن موتور و یا بالا رفتن آمپر آب می‌ شوند می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایراد در ترموستات

یکی از قطعات مهم در موتور، ترموستات است که این قطعه نیز مانند سایر اجزای خودرو ممکن است دچار ایرادات و مشکلاتی شود. وظیفه اصلی ترموستات، تنظیم دمای موتور و جلوگیری از افزایش بیش‌ از حد دمای موتور است. ترموستات جریان آب خنک کننده از رادیاتور به موتور را کنترل کرده و برای گرم شدن موتور راه ورودی آب خنک‌کننده از رادیاتور را مسدود می‌ کند. ترموستات در صورت بالا رفتن دمای موتور، راه را باز کرده و مایع خنک‌کننده به موتور رسیده و سبب کاهش دما می ‌شود. اگر این قطعه دچار هر گونه ایراد و مشکلاتی شود، مسیر مایع خنک‌ کننده مسدود شده و دمای موتور به‌ مرور افزایش می ‌یابد و سبب داغ شدن موتور می ‌شود.

  • ایراد در فن رادیاتور

در موتور خودرو قطعه ‌ای به نام فن رادیاتور وجود دارد که این قطعه در خودرو های جدید به‌ صورت الکترونیکی کنترل ‌شده و وظیفه اصلی آن انتقال هوا به رادیاتور و کاهش دمای آبی است که از موتور به رادیاتور برمی گردد. هر گونه ایراد در این قطعه و شکستگی پره‌ های فن آن، سبب می ‌شود که هوا به‌ درستی به مایع وارد نشده و به‌ همین دلیل نیز دمای مایع خنک ‌کننده افزایش یافته و به‌ دنبال آن دمای موتور نیز افزایش خواهد یافت.

  • نشتی در سیستم تهویه خودرو

مایع خنک‌ کننده از رادیاتور توسط لوله‌ هایی به موتور منتقل می‌ شود. وجود هرگونه سوراخ و نشتی در این لوله‌ ها، سبب می ‌شود که هوا وارد آب شده و با ایجاد حباب‌ های بسیار زیاد مانع ورود مایع خنک‌ کننده به موتور می‌ شود. به‌ همین دلیل نیز خنک‌ سازی موتور ماشین کاهش یافته و سبب بالا رفتن دمای موتور خواهد شد.

  • غلظت نا مناسب مایع خنک کننده

اگر مایع خنک کننده با کیفیت و مرغوب نباشد و یا به میزان غلظت بسیار زیادی از آن استفاده شود، سبب انسداد در سیستم تهویه و رادیاتور شده و به‌ همین دلیل دمای موتور خودرو به‌ صورت ناگهانی و غیر طبیعی افزایش خواهد یافت.

  • گرفتگی لوله‌ های تهویه

لوله‌ های سیستم تهویه در خودرو، باید به‌ صورت دوره ‌ای توسط راننده و یا تعمیرکاران جرم‌ گیری و تمیز شوند تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری نمایند. با تمیز نکردن لوله‌ های سیستم تهویه، رسوبات و گرفتگی‌ هایی در لوله‌ های انتقال دهنده مایع خنک‌کننده به موتور به وجود می ‌آید که در نتیجه مایع خنک‌کننده به موتور نرسیده و دمای موتور افزایش خواهد یافت.

  • ایراد در اگزوز

وظیفه اگزوز در خودرو، هدایت گاز های خروجی از موتور به بیرون از خودرو است. در اگزوز مبدل کاتالیست، گاز ها را در خود جمع کرده و هر گونه ایراد و مشکل در اگزوز و مبدل کاتالیست آن، سبب می ‌شود که این گاز های خروجی به‌ درستی از خودرو خارج نشده و به موتور بازگشته و سبب بالا رفتن دمای موتور شوند.

  • ایراد در واتر پمپ

یکی دیگر از دلایل بالا رفتن آمپر ماشین و داغ شدن بیش‌ از حد موتور، وجود ایراد و مشکل در واتر پمپ است. واتر پمپ در موتور، وظیفه پمپ کردن مایع خنک‌کننده و به گردش درآمدن آن را دارد. بنابراین اگر این قطعه دچار اختلال شود، این مایع به‌ درستی در موتور پمپ نشده و دمای موتور افزایش خواهد یافت.

  • کاهش سطح روغن موتور

روغن موتور در خودرو، سبب روان کاری بین قطعات موتور خودرو شده و سبب عدم اصطکاک آنها با یکدیگر خواهد شد. بنابراین اگر سطح روغن موتور در خودرو کاهش یابد، اصطکاک بین قطعات موتور افزایش یافته و در نتیجه این اصطکاک، دمای موتور نیز افزایش خواهد یافت.

راهکار های مهم جهت جلوگیری از داغ شدن موتور خودرو

با چند راهکار مهم برای جلوگیری از داغ شدن موتور خودرو آشنا شوید:

  • استفاده از ضد یخ

همیشه مقدار مناسبی از ترکیب متناسب ضد یخ با آب را در خودروی خود به همراه داشته تا در موارد اضطراری بتوانید از آن استفاده نمایید.

  • نحوه صحیح رانندگی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم جهت جلوگیری از افزایش دمای موتور خودرو، نحوه صحیح رانندگی است. شتاب‌ گیری و ترمز های ناگهانی با خودرو و همچنین رانندگی با سرعت بسیار بالا در روز های گرم تابستان، سبب می‌ شود که دمای موتور به‌ مرور افزایش یافته و آمپر خودرو بالا رود.

  • بررسی تسمه موتور

وظیفه تسمه در موتور، انتقال انرژی چرخشی موتور به اجزای دیگر از جمله سیستم خنک‌ کننده است. اگر تسمه دچار هر گونه ایراد و مشکلی شود، سیستم خنک‌ کننده نیز با مشکل مواجه شده و بنابراین دمای خودرو نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین به‌ صورت دوره ‌ای تسمه موتور را بررسی و چک نمایید.

  • بررسی درب رادیاتور

درب رادیاتور ممکن است پس‌ از مدت ‌ها استفاده از خودرو، دچار پوسیدگی و ایراداتی شده و عملکرد صحیح خود را از دست بدهد. هر گونه ایراد در درب رادیاتور، سبب می ‌شود که برای جلوگیری از به جوش آمدن مایعات درون موتور فشار کافی وجود نداشته، دمای مایع خنک ‌کننده افزایش یافته و در نتیجه دمای آمپر خودرو نیز بالا خواهد رفت. بنابراین برای جلوگیری از به جوش آوردن خودرو و افزایش دمای موتور، به‌ طور مرتب درب رادیاتور خودرو را چک نمایید.

  • اطمینان از میزان استاندارد ضد یخ

برخی از رانندگان بر این باورند که تنها باید در فصول سرد سال از ضد یخ جهت جلوگیری از یخ‌ زدگی قطعات موتور استفاده کنند. این باور غلط بوده و ضد یخ علاوه‌ بر جلوگیری از یخ زدن قطعات موتور در سرما، از افزایش دمای موتور نیز در فصول گرم جلوگیری خواهد کرد. بنابراین برای هر گونه سفر طولانی در روز های گرم، ابتدا از میزان استاندارد ضد یخ در موتور خودرو اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به سفر نمایید.

  • تمیز کردن کندانسور

در زمان‌ های استفاده‌ مکرر از خودرو ها و به‌ مرور زمان، رسوبات و ضایعات بسیار زیادی در قسمت جلویی خودرو تجمع می‌ یابند که این عمل سبب وجود مشکل در سیستم خنک‌کننده خودرو می ‌شود. بنابراین بهتر است که کندانسور را به‌ طور مرتب تمیز کرده و مانع از افزایش دمای خودرو شوید.

با توجه به مطالب ارائه‌ شده، پیشنهاد ما به شما این است که در زمان‌ های مشخصی سرویس‌ های دوره‌ای خودروی خود را انجام دهید تا از بروز هر گونه مشکل و ایراد در تمامی اجزا و قطعات آن جلوگیری نمایید.

در پایان

شرکت امداد خودرو آزمون واقع در استان خراسان، مجموعه ‌ای بزرگ و معتبر جهت امداد رسانی به خودرو های در راه مانده و همچنین جا به ‌جایی و انتقال خودرو های لوکس بوده و دارای تعمیرکاران و تکنسین های بسیار ماهر و باتجربه است. این شرکت از بروز ترین و مجهز ترین ابزار آلات در تعمیرات خود استفاده کرده و از جمله خدمات مهم آن می ‌توان به پنچر گیری سیار، سوخت‌ رسانی سیار، یدک‌ کش مشهد ، کفی خودروبر مشهد و جابجایی انواع خودرو های داخلی و خارجی، تعمیر خودرو در محل و غیره اشاره نمود. شما می‌ توانید جهت استفاده از هر گونه خدمات شرکت آزمون در مشهد، با این شرکت تماس گرفته و درخواست خود را توسط کارشناسان ما ثبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *