واتر پمپ

تمامی خودرو های امروزی، از یک سیستم خنک‌ کننده مایع برای موتور های خود برخوردار هستند. سیستم خنک‌ کننده در خودرو های سواری نیز از یک رادیاتور جهت تأمین مایع خنک‌ کننده و یک واتر پمپ برای گردش مایع در موتور تشکیل شده‌ است. در برخی مواقع که واتر پمپ به دلایل متفاوتی از کار می‌ افتد، ظرفیت خنک‌ کننده موتور نیز کاهش یافته و در نتیجه تولید گرمای بیش‌ از حد می‌ تواند به موتور و قطعات آن آسیب وارد کند.

در ادامه با قطعه واتر پمپ در خودرو آشنا شده و علائم خرابی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی واتر پمپ

واتر پمپ، قطعه‌ ای بسیار مهم و حائز اهمیت در خودرو است و بدون شک نقش بسیار مهمی را در کارکرد روان موتور خودرو ایفا می‌ کند. این قطعه در خودرو به‌ عنوان قلب سیستم خنک‌ کننده شناخته شده و وظیفه اصلی آن خنک کردن موتور و قطعات آن است. در واقع واتر پمپ، یک مخلوط خنک‌ کننده که معمولاً از آب و ضدیخ تشکیل شده‌ است را در سراسر موتور و رادیاتور به گردش درآورده و سبب کاهش گرمای موتور می‌ شود. مأموریت اصلی این قطعه نیز تنظیم و حفظ دمای موتور در طول رانندگی است و از موتور و تجهیزات آن در برابر خطرات گرمای بیش‌ از حد محافظت می‌ کند. زیرا بالا رفتن دما و گرمای بیش‌ از حد می‌ تواند به موتور و قطعات آن آسیب‌ های بسیار جدی و هنگفتی را وارد کند و از این‌ رو توجه به سلامت واتر پمپ و عملکرد صحیح آن برای سلامت خودرو بسیار حائز اهمیت است.

واتر پمپ در خودرو چگونه کار می‌ کند؟

پس‌ از روشن کردن خودرو، در موتور هزاران انفجار ریز در هر دقیقه رخ می‌ دهد که مقدار بسیار زیادی گرما را تولید می‌ کند. جهت مقابله با این گرما، سیستم خنک‌ کننده با به گردش درآوردن مایه خنک‌ کننده، سبب کاهش گرمای تولید شده می‌ شود. برای این کار واتر پمپ، مایع خنک‌ کننده را که تشکیل شده از آب و ضدیخ است، از رادیاتور کشیده و پس‌ از جذب آن، مایع را از طریق شلنگ‌ ها به بلوک موتور و سرسیلندر منتقل می‌ کند. پس‌ از ورود مایع خنک‌ کننده به موتور، گرمای اضافی تولید شده در این قسمت توسط مایع خنک‌ کننده جذب شده و با گرم شدن مایع، برای خنک شدن به رادیاتور پمپ می‌ شود. در مسیر بازگشت و ورود به رادیاتور نیز، گرمای جذب شده توسط مایع خنک‌ کننده بواسطه پره‌ های رادیاتور به هوای بیرون منتقل شده و مجدداً برای خنک سازی موتور به گردش خود ادامه می‌ دهد. این گردش تا زمانی‌ که موتور خودرو روشن است ادامه یافته و سبب حفظ دمای ثابت موتور و قطعات آن در خودرو می‌ شود.

علت خرابی واتر پمپ در خودرو

فاکتور ها و دلایل بسیار متعددی در خرابی واتر پمپ در خودرو تأثیرگذار هستند که از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

ضد یخ بی‌ کیفیت

استفاده از ضد یخ های بی کیفیت در محلول مایع خنک‌ کننده خودرو، می‌ تواند پس‌ از مدتی سبب آسیب جدی به قطعه واتر پمپ در خودرو شود.

فرسودگی واشر ها

فرسودگی واشر ها و لاستیک‌ های اطراف قطعه واتر پمپ، یکی دیگر از دلایل خرابی این قطعه و نشت مایع خنک کننده از خودرو هستند.

عدم استفاده از ضد یخ

اگر در روز های سرد زمستانی، از ضد یخ برای جلوگیری از یخ‌ زدگی آب درون موتور استفاده نکنید، آب یخ‌ زده سبب شکستگی واتر پمپ شده و با از بین بردن آن، دیگر سیستم خنک‌ کننده در موتور دارای عملکرد صحیحی نخواهد بود.

امداد خودرو آزمون

علائم خرابی واتر پمپ در خودرو

واتر پمپ نیز همانند بسیاری از قطعات خودرو، یک قطعه مصرفی بوده و ممکن است در طول زمان دچار فرسودگی و طیف وسیعی از مشکلات شود. عدم عملکرد صحیح واتر پمپ در خودرو نیز دارای علائم و نشانه‌ هایی است که با مشاهده این علائم، می‌ توانید سریعاً اقدامات لازم را برای تعویض واتر پمپ در خودرو خود انجام دهید. این علائم نیز عبارتند از:

نشتی مایع خنک‌ کننده

اگر در زیر خودروی خود قطرات مایع خنک‌ کننده را مشاهده کردید، می‌ توانید متوجه شوید که واتر پمپ خراب شده و دچار نشتی شده‌ است. علت آن نیز وجود فرسودگی در لاستیک‌ ها و واشر های واتر پمپ و خروج مایع خنک کننده است.

گرمای بیش‌ از حد در موتور

زمانی‌ که موتور خودرو شما گرمای بسیار زیادی را در حین فعالیت تولید می‌ کند، این یک نشانه مهم برای وجود خرابی در واتر پمپ خودرو است. اگر دماسنج خودرو وارد منطقه خطر شده و با رنگ قرمز مشخص می‌ شود، یک سیگنال واضح برای بررسی سریع و جدی واتر پمپ در خودرو می باشد.

صدا های غیرمعمول

خرابی واتر پمپ در خودرو، می‌ تواند صدا های بسیار عجیبی را همانند جیرجیر، ناله و یا ساییدن ایجاد کند. این صدا ها نیز به‌ طور معمول به‌ دلیل فرسودگی یاتاقان ها و یا پره‌ های آسیب‌ دیده در واتر پمپ هستند.

انتشار دود سفید یا بخار

بلند شدن بخار و یا دود سفید از محفظه موتور، یکی دیگر از نشانه‌ های خرابی واتر پمپ بوده و به‌ دلیل نشت مایع خنک کننده و تبخیر شدن آن در تماس با اجزای داغ موتور است.

فرسودگی واتر پمپ

در برخی مواقع نیز علائم خرابی واتر پمپ، به‌ صورت بصری بر روی بدنه قطعه به شکل ترک و یا خوردگی به‌ راحتی قابل‌ مشاهده است.

عملکرد ضعیف بخاری

یکی دیگر از علائم خرابی واتر پمپ، عملکرد ضعیف بخاری خودرو است. بخاری ماشین نیز متکی به سیستم گردش مایع خنک‌ کننده موتور بوده و در صورت عملکرد ضعیف و کاهش خروجی گرما، می‌ تواند نشان‌ دهنده ایراد در واتر پمپ باشد.

بهترین زمان تعویض واتر پمپ

واتر پمپ‌ ها نیز همانند بسیاری از تجهیزات خودرو، یک نوع قطعه مصرفی هستند و دارای طول عمر مشخصی می‌ باشند. این قطعه دارای طول عمر بالایی بوده و نیاز به تعویض مکرر در خودرو نخواهد نداشت. اما بهتر است رانندگان برای هر بار سرویس و بررسی خودروی خود در تعمیرگاه های مجاز، واتر پمپ را نیز بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه از علائم ذکر شده، سریعاً قطعه را تعویض کنند. تعمیرکاران نیز در هر بار بررسی و سرویس تسمه تایم، واتر پمپ را نیز بررسی کرده و در صورت وجود خرابی و یا پوسیدگی، آن را با قطعه جدیدی تعویض می‌ کنند.

در پایان

رانندگان عزیز می‌ توانید در صورت مشاهده هرگونه ایراد و خرابی در واتر پمپ خودروی خود، با امداد خودرو آزمون در مشهد تماس حاصل نموده و درخواست خود را برای اعزام تعمیرکار ثبت نمایید. امداد خودروی آزمون، یکی از مراکز امدادی بسیار معتبر و شناخته‌ شده در مشهد جهت ارائه خدمات امدادی به خودروهای در راه مانده است و تمامی خدمات خود را نیز توسط نیروی تعمیراتی بسیار متخصص و با تجربه به‌ طور کاملاً حرفه‌ ای به رانندگان ارائه می‌ دهد. از دیگر خدمات امدادی این مجموعه نیز می‌ توان به تعمیرات سیار خودرو، پنچرگیری سیار، سوخت رسانی سیار، اعزام یدک کش و کفی خودروبر مشهد، خدمات باطری به باطری و غیره اشاره نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *