عمر مفید روغن موتور

عمر مفید روغن موتور در مقایسه با سایر روغن های مورد نیاز خودرو، بسیار محدود تر است و بنابراین باید در دوره‌ های مشخص بررسی و تعویض گردد. تعویض به‌ موقع روغن موتور، علاوه بر افزایش عملکرد موتور خودرو، سبب صرفه‌ جویی در مصرف سوخت نیز شده و بنابراین می‌ تواند در کاهش هزینه‌ های مصرفی نیز بسیار تأثیرگذار باشد. همچنین انتخاب یک روغن موتور مناسب با خودروی شما نیز در عملکرد روان وسیله نقلیه بسیار تأثیرگذار بوده و از این‌ رو مهم است روغنی که انتخاب می‌نمایید، از ترکیبات آلی و استاندارد باشد.

میانگین طول عمر روغن موتور چقدر است؟

میانگین طول عمر مفید روغن موتور در خودرو با توجه به عوامل و فاکتور های گوناگونی همچون برند روغن موتور، کیفیت محصول، نوع روغن و همچنین شرایط نگهداری از آن بسیار متفاوت است. بهترین زمان تعویض روغن موتور نیز بر اساس مسافت طی شده با خودرو تعیین می‌ شود و علاوه بر آن بسیاری از تولیدکنندگان نیز بر روی بسته‌ بندی روغن‌ های موتور، زمان تعویض آن را درج نموده‌اند. به‌ طور کلی بهترین زمان تعویض روغن موتور، به مدت ۳ تا ۶ ماه پس‌ از آخرین تعویض روغن و یا رانندگی به مسافت ۵۰۰۰ تا ۷/۵۰۰ کیلومتر است.

نحوه رانندگی با خودرو و شرایط جاده‌ ای نیز از دیگر عوامل تأثیر گذار در زمان تعویض روغن موتور خودرو هستند و هر چه شرایط جاده‌ ای سخت‌ تر و آب‌ و هوا خشک‌ تر باشد، بنابراین خودرو نیاز به تعویض زودهنگام روغن موتور خواهد داشت.

روغن خودرو با موتور چه می‌ کند؟

وجود روغن موتور و میزان استاندارد آن در خودرو، یکی از ضروری‌ ترین عوامل حیاتی برای هر یک از وسایل نقلیه است. زیرا روغن موتور، تمامی تجهیزات و بخش‌ های متحرک موتور را روغن‌ کاری کرده و در عملکرد فرآیند احتراق نیز بسیار تأثیرگذار است. در حقیقت می‌ توان گفت که وسایل نقلیه بدون روغن موتور عمل نکرده و با ساییده شدن قطعات فلزی به یکدیگر، می‌ توانند آسیب‌ های جبران‌ ناپذیر و بسیار هنگفتی را به موتور وارد کنند.

تعویض منظم روغن موتور و فیلتر آن، علاوه‌ بر تاثیر در عملکرد نرم‌ تر خودرو، طول عمر آن را نیز افزایش داده و نیاز به تعویض قطعات و یا تعمیر آن‌ ها را نیز تا حد قابل‌ توجهی کاهش خواهد داد.

مزایای تعویض روغن موتور

از مهم‌ ترین مزایای تعویض دوره‌ ای روغن موتور در خودرو، می‌ توان به چند مورد زیر است اشاره نمود:

افزایش بهره‌وری سوخت خودرو

با تعویض به موقع روغن موتور در خودرو، قطعات و تجهیزات موتور به‌ طور کامل روغن‌ کاری شده و بنابراین ماشین، سوخت بسیار کمتری را مصرف می‌ کند.

بهبود عملکرد خودرو

یکی دیگر از مزایای تعویض دوره‌ ای روغن موتور، بهبود عملکرد کلی خودرو است. زمانی‌ که شما روغن موتور خودروی خود را به‌ موقع تعویض می‌ کنید، موتور گرمای اضافی تولید نکرده که این می‌ تواند بر شتاب‌ گیری خودرو تأثیر مستقیم بگذارد و در عین‌ حال صدای ناخوشایندی را نیز در حین رانندگی تولید نکند.

امداد خودرو آزمون

افزایش طول عمر موتور

علاوه‌ بر مزایای فوق، تعویض سر وقت روغن موتور، می‌ تواند در افزایش طول عمر خودرو و تجهیزات آن بسیار تأثیرگذار بوده و در مقابل عدم تعویض به‌ موقع آن نیز می‌ تواند خسارات جبران‌ ناپذیری را به خودرو وارد کند.

آیا کیفیت روغن موتور در زمان تعویض آن تأثیرگذار است؟

در پاسخ به این سؤال می‌ توان گفت که بله. هرچه کیفیت روغن موتور بالاتر باشد، بنابراین زمان تعویض آن در خودرو نسبت‌ به سایر روغن های موتور کمی طولانی‌ تر می شود. روغن موتور های با کیفیت، از مواد و ترکیبات درجه ۱ ساخته‌ می شوند و بنابراین از مقاومت بالایی در برابر حرارت، خوردگی، چسبندگی و غیره برخوردار هستند. در نتیجه طول عمر این روغن موتور ها نسبت‌ به سایر انواع خود، بالاتر بوده اما آن‌ ها هم دارای دوره‌ های مشخصی برای تعویض در خودرو می‌ باشند.

بهترین زمان تعویض روغن موتور

روغن موتور نیز همانند سایر تجهیزات مصرفی خودرو، دارای زمان‌ های مشخصی برای تعویض و بهبود عملکرد موتور و خودرو است. در صورت صحت هر یک از فاکتور های زیر، توصیه می‌ شود اقدامات لازم را برای تعویض روغن موتور خودروی خود انجام دهید:

تغییر رنگ روغن موتور

روغن موتور قابل استفاده که هنوز از تاریخ انقضای آن نگذشته است، دارای رنگ قهوه‌ای روشن و شفاف می‌ باشد. برای بررسی روغن موتور خودروی خود، ابتدا آن را در داخل یک ظرف شفاف ریخته و رنگ آن را مشاهده نمایید. اگر روغن تیره و غلیظ باشد، بنابراین در معرض اکسیداسیون قرار گرفته و اگر شیری‌ رنگ باشد، با آب ترکیب شده‌ است که در هر دو صورت باید تعویض گردد.

شرایط بد رانندگی و جاده ای

یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در زمان تعویض روغن موتور، نحوه رانندگی در شرایط سخت جاده است. در صورت رانندگی در شرایط جاده ناهموار و یا آب‌ و هوای گرم، بهتر است هر ۳ ماه یک‌ بار با توجه به کیفیت روغن موتور، آن را تعویض نمایید.

تغییر درجه استاندارد روغن موتور

یکی دیگر از راه‌ های تشخیص زمان تعویض روغن موتور، مشاهده میله گیج برای بررسی میزان استاندارد روغن در خودرو است. در این میله حداقل و حداکثر میزان روغن موتور در خودرو مشخص شده و در صورت افزایش و یا کاهش از این حد، می‌ توانید متوجه شوید که زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده است.

تغییر ظاهر فیزیکی روغن

وجود هرگونه آلودگی و یا براده‌ های آهن در روغن موتور و یا وجود خاصیت چسبندگی و غلظت در آن، از دیگر نشانه‌ های تعویض روغن موتور خودرو است.

در پایان

امداد خودرو آزمون، یکی از معتبرترین مراکز امداد خودرویی در مشهد بوده و دارای بیش‌ از یک دهه سابقه فعالیت در این حرفه می‌ باشد. خدمات باتری به باتری، پنچرگیری سیار، خدمات امداد خودرو ام وی ام، سوخت رسانی در محل، یدک کش مشهد و کفی خودرو بر و غیره از مهم‌ ترین خدمات این مرکز در مشهد می‌ باشند. شما می‌ توانید برای استفاده از خدمات این مجموعه، با امداد خودرو آزمون در مشهد تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *