کم شدن آب رادیاتور

یکی دیگر از اصلی‌ ترین مشکلات وسایل نقلیه، کم شدن آب رادیاتور است. موتور های احتراقی در وسایل نقلیه توسط یک سری انفجار ها کنترل‌ شده و به حرکت در می‌ آیند که این انفجار ها مقادیر بسیار زیادی گرما تولید می‌ کنند. به‌ همین جهت موتور خودرو باید دارای پمپ های مختلفی برای انتقال مایع خنک کننده و به گردش درآمدن آن در سراسر موتور باشد تا دمای ایمن در خودرو حفظ شود. کامپیوتر ماشین، به طور مداوم دمای مایع خنک‌ کننده و سطح مایع را کنترل می‌ کند تا دمای مناسب در خودرو حفظ شود. بنابراین مقدار استاندارد مایع خنک‌ کننده در رادیاتور جهت عملکرد صحیح وسیله نقلیه بسیار حائز اهمیت است.

سیستم خنک‌ کننده خودرو چیست؟

سیستم خنک‌ کننده موتور همانند دیگر اجزای اصلی وسایل نقلیه، نقش بسیار مهمی را در حفظ کارایی و عملکرد موتور ایفا می‌ کند. این سیستم به نگه‌ داشتن اجزای داخلی موتور در دمای بهینه کمک کرده و از این‌ رو سلامت تجهیزات و قطعات آن بسیار مهم است. در این سیستم از آب به‌ عنوان خنک کننده استفاده‌ شده و در مخزن ذخیره می شود. سپس از طریق گذرگاه‌ های داخل موتور پمپ شده و سبب کاهش دمای حاصل از احتراق موتور می‌ گردد.

مهم‌ ترین قطعات سیستم خنک کننده خودرو نیز عبارتند از:

مخزن

مخزن در سیستم خنک‌ کننده، محل ذخیره مایع خنک‌ کننده و یا آب است و سطح پایین مایع خنک‌ کننده در خودرو نیز می‌ تواند ناشی از وجود نشت در مخزن باشد.

پمپ آب

این بخش از سیستم خنک‌ کننده، وظیفه پمپاژ مایع خنک‌ کننده را بر عهده داشته و توسط تسمه هدایت می‌ شود.

حس‌ گر دما

سنسور دما، میزان دمای مایع خنک‌ کننده را به‌ طور مداوم اندازه‌گیری کرده و با تنظیم آن از افزایش ناگهانی دما جلوگیری می‌ نماید.

رادیاتور

رادیاتور، مهم‌ ترین بخش سیستم خنک‌ کننده در وسیله نقلیه است و در عملکرد روان سیستم خنک‌ کننده بسیار تأثیر گذار است. گرمای مایع خنک‌ کننده در هنگام عبور از رادیاتور، توسط باله‌ های نازک موجود در گذرگاه‌ های رادیاتور به هوای محیط آزاد شده و با کاهش دمای آن، مایع خنک‌ کننده از رادیاتور به داخل موتور جریان می‌ یابد.

ترموستات

وظیفه این قطعه در سیستم خنک‌ کننده خودرو، ثابت نگه‌ داشتن دمای موتور است و در مسیر برگشت آب از موتور به رادیاتور قرار دارد.

امداد خودرو آزمون

علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟

فاکتور ها و عوامل متعددی سبب کم شدن و کاهش آب رادیاتور در خودرو می‌ شوند که مهم‌ ترین آن‌ ها شامل:

فرسودگی شیلنگ مایع خنک‌ کننده

وجود هر گونه آسیب، ترک خوردگی، فرسودگی و غیره در شیلنگ های مایع خنک‌ کننده، می‌ تواند یکی از مهم‌ ترین دلایل نشتی آب رادیاتور در خودرو باشند. زیرا گرما و فشار در سیستم خنک‌کننده خودرو بسیار بالا بوده و از این‌ رو به‌ مرور زمان سبب آسیب دیدگی شیلنگ های این سیستم می شوند.

نشتی رادیاتور

وجود آسیب فیزیکی و یا خوردگی در رادیاتور، یکی دیگر از دلایل کم شدن آب رادیاتور است. به‌ همین جهت تعمیر و نگهداری منظم از رادیاتور می‌ تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نماید.

خرابی پمپ آب

زمانی‌ که بدنه پمپ آب آسیب‌ دیده و یا درپوش آن ضعیف شده باشد، منجر به نشت مایع خنک کننده و کم شدن آب رادیاتور می شود.

خرابی واشر سرسیلندر

شل شدگی و یا خرابی واشر سرسیلندر، منجر به مخلوط شدن مایع خنک‌کننده با روغن موتور شده و بنابراین آب رادیاتور به بیرون نشت می‌ کند.

نشت بخاری

وجود نشتی در هسته بخاری که کابین داخلی خودرو را گرم می‌ کند، می‌ تواند منجر به کم شدن آب رادیاتور و سیستم خنک‌کننده شود.

ایراد در دوشاخه انبساط

وجود خوردگی و یا زنگ‌ زدگی در شاخه‌ های انبساط، یکی دیگر از مهم‌ ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور است.

ترک خوردگی سرسیلندر

یکی دیگر از علت‌ های کم شدن آب رادیاتور، ترک خوردگی و در سرسیلندر و یا بلوک موتور است.

اهمیت کاهش آب رادیاتور در خودرو

نشت مایع خنک‌کننده در وسیله نقلیه، یک نگرانی بسیار مهم برای رانندگان است. زیرا کم شدن آب رادیاتور، می‌ تواند منجر به افزایش دمای بیش‌ از حد موتور شده و از این‌ رو آسیب‌ های بسیار جدی به موتور و اجزای آن وارد شود. همچنین کم شدن آب رادیاتور، منجر به کاهش راندمان سیستم خنک‌کننده و افزایش دمای موتور به‌ ویژه در روز های تابستانی و رانندگی‌ های طولانی‌ مدت می‌ شود. به‌ همین جهت اجزایی همچون سرسیلندر، رادیاتور، پمپ آب و غیره به‌ شدت آسیب دیده که نیازمند تعمیر و یا تعویض با هزینه‌ های بسیار گران‌ قيمت می‌ شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، سیستم خنک کننده خودروی خود را به طور مداوم بررسی و سرویس کرده و علاوه بر استفاده از مایع خنک کننده با کیفیت، از ادامه رانندگی در صورت کاهش آب رادیاتور نیز خودداری نمایید.

مقدار طبیعی آب رادیاتور

میزان آب استاندارد در رادیاتور با توجه به مدل وسایل نقلیه متفاوت است و هر کدام دارای حجم های متفاوتی هستند. حجم مناسب آب رادیاتور نیز در مخزن داخلی رادیاتور تعبیه شده که با مشاهده آن می توانید از کاهش سطح مایع خنک کننده مطلع شوید. در صورت کم شدن آب رادیاتور، خودرو را در مکانی صاف قرار داده و پس از خاموش کردن موتور و سرد شدن آن، از ضدیخ و مایع خنک کننده به میزان استاندارد استفاده نمایید.

در پایان

امداد خودرو آزمون، یکی از معتبرترین مراکز امداد خودرویی در مشهد بوده و خدمات امدادی خود را در کوتاه ترین زمان با استفاده از بروزترین تجهیزات و ماشین آلات به رانندگان ارائه می دهد. شما می توانید برای استفاده از خدمات امداد خودرویی در سراسر مشهد نظیر یدک کش مشهد، کفی خودروبر مشهد، تعمیر گیربکس اتومات و… با امداد خودرو آزمون تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *