سیستم برق خودرو

اتومبیل‌ ها از قطعات و اجزای بسیار پیشرفته ای ساخته شده ‌اند که هر کدام از این اجزا با همکاری یکدیگر سبب روشن شدن خودرو و به حرکت درآمدن آن می‌ شوند. هر یک از این اجزا نقش بسیار مهمی را در عملکرد خودرو ایفا می‌کنند و با پیدایش هر گونه ایراد و خرابی در این قطعات، تمامی سیستم خودرو دچار مختل شده و ممکن است خودرو دچار عدم عملکرد شود،

یکی از قسمت های بسیار مهم و اصلی در خودرو که وجود آن برای به حرکت درآمدن خودرو الزامی است، سیستم برقی خودرو است که در ادامه به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

سیستم برق خودرو چیست؟ 

سیستم برقی خودرو شامل مجموعه‌ ای از سیستم‌ های الکترونیکی و الکتریکی است که این سیستم‌ انرژی مایحتاج خودرو را تأمین کرده و هر گونه ایراد و مشکل در آن، سبب اختلال در عملکرد خودرو خواهد شد.

بسیاری از افراد گمان می کنند که عامل اصلی روشن شدن خودرو، سوخت و مصرف سوخت می ‌باشد. اما باید گفت که این سیستم برقی است که سبب به اشتعال در آمدن سیستم سوخت رسانی شده و از این‌ جهت سلامت قطعات آن در نحوه عملکرد خودرو بسیار تأثیرگذار است. این سیستم از قطعات بسیار مختلفی تشکیل شده‌ است که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل‌ دهنده سیستم برق خودرو 

سیستم برق‌ رسانی در ماشین‌ های گوناگون متفاوت بوده و می‌ توان گفت که اتومبیل‌ های پیشرفته نسبت‌ به و خودرو های قدیمی دارای سیستم برق‌ رسانی پیشرفته‌ تری هستند. اما به‌ طور کلی می ‌توان گفت که سیستم کلی برق خودرو به ۵ دسته تقسیم می شوند:

  • تولید کننده برق خودرو
  • ذخیره کننده برق خودرو
  • توزیع‌ کننده برق خودرو
  • کنترل ‌کننده سیستم برق خودرو
  • مصرف ‌کننده‌ های برق خودرو

در ادامه عملکرد  هر یک از اجزای تشکیل دهنده سیستم برق خودرو شرح داده شده است.

  • تولید کننده برق خودرو

در ماشین‌ های قدیمی، قطعه ‌ای به نام دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و این قطعه در اتومبیل‌ های جدید آلترناتور نام دارد. در واقع وظیفه دینام و آلترناتور، شارژ باتری در زمان روشن بودن اتومبیل است.

  • ذخیره کننده برق خودرو

وظیفه ذخیره برق در خودرو توسط قطعه ‌ای به نام باتری خودرو انجام می ‌شود. همان طور که ممکن است بدانید زمانی‌ که خودرو خاموش است، امکان دارد به تجهیزات برقی مانند شیشه، خاموش و روشن کردن چراغ ‌ها، قفل برقی، فلاشر خودرو و غیره نیاز داشته باشیم که در این‌ صورت احتیاج به برق خواهیم داشت. در این زمان باتری خودرو برق مورد نیاز را تأمین کرده و در زمانی‌ که خودرو روشن می ‌شود در حین عملکرد باتری برق از دست‌ رفته را جبران خواهد کرد.

  • توزیع‌ کننده برق خودرو

در هر سیستمی از اجزایی به‌ عنوان اجزای انتقال دهنده استفاده می ‌شود. در سیستم برق‌ رسانی نیز از سیم‌ کشی هایی استفاده می‌شود که برق توزیع شده را از تولیدکننده‌ ها گرفته و با پخش شدن بین اجزای خودرو برق را به قطعات مصرف‌ کننده می ‌رسانند. در طراحی و نصب سیم‌کشی تمامی خودرو ها، این سیم‌ ها کد گذاری و نشانه‌ گذاری شده تا برای تعمیر قابل‌ شناسایی باشند.

  • کنترل‌ کننده سیستم برق خودرو

اجزایی چون کلید ها و دکمه‌ ها در خودرو وجود دارند که وظیفه آن ها کنترل سیستم برقی و قطع و وصل کردن آن ها است.

  • مصرف‌ کننده‌ های برق خودرو

به‌ طور تقریبی می ‌توان گفت که تمامی اجزای تشکیل‌ دهنده خودرو وابسته به سیستم برقی بوده و اگر جزء تولید کننده‌ ها نباشند، به‌ طور حتم جزء مصرف‌ کننده‌ های برق هستند. از جمله مصرف‌ کننده‌ های برق می ‌توان به کولر، بخاری، چراغ داخل خودرو، چراغ راهنما، تنظیم صندلی‌ های برقی در خودرو های جدید، استفاده از شیشه بالابر و غیره اشاره کرد.

اجزای تشکیل‌ دهنده سیستم برق‌ رسانی خودرو

از جمله اجزای تشکیل دهنده سیستم برق رسانی خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باتری خودرو

باتری خودرو یکی از اصلی‌ ترین و حیاتی‌ ترین اجزای تشکیل‌ دهنده سیستم برق‌ رسانی بوده و وظیفه‌ی تولید برق خودرو را عهده ‌دار می‌ باشد.

  • مدار الکتریکی خودرو

مدار هایی که در سیستم برق‌ رسانی خودرو به کار می ‌روند، بر اساس وظایفشان دارای انواع متفاوتی هستند. از انواع این مدار ها می‌توان به مدار سیستم خنک کننده، مدار گرمکن شیشه عقب، مدار سیستم جرقه زنی، مدار چراغ‌ ها، مدار دزدگیر، مدار دینام و غیره اشاره کرد.

  • دینام خودرو

دینام وظیفه تأمین انرژی باتری خودرو را داشته و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می ‌کند.

  • شمع خودرو

قطعه‌ای است که در خودرو جریان الکتریکی را توسط گرما به جرقه تبدیل می‌ کند. شمع یکی از اجزای مهم در سیستم برقی خودرو است و ولتاژی که توسط کویل به‌ وجود آمده است را به‌ صورت جرقه درآورده و سبب انفجار در اتاق احتراق می ‌شود.

  • کوئل خودرو

این قطعه برق مورد نیاز باتری را تقویت کرده تا شمع بتواند برای جرقه خود از این برق استفاده نماید.

  • دلکو خودرو

دلکو نیز در سیستم برقی خودرو دستگاهی است که وظیفه آن قطع و وصل جریان مدار اولیه کویل بوده که این عمل را با گرفتن انرژی از موتور انجام می ‌دهد.

  • انژکتور خودرو

وظیفه قطعه انژکتور ترکیب هوا و سوخت و تزریق آن به موتور خودرو است.

  • فیوز خودرو

هنگامی‌ که در سیستم برق‌ رسانی خودرو هر گونه اختلال و اتصالی پیش‌ آمده و یا بیش‌ از اندازه از جریان برق استفاده می ‌شود، اجزایی در سیستم برقی به نام فیوز وجود دارند که در مسیر هر یک از قسمت‌ های برقی خودرو قرار گرفته و با سوختن خود سبب متوقف شدن جریان برق می ‌شوند. این عمل فیوز ها، از آسیب رسیدن به قسمت‌ های مختلف سیستم برقی و همچنین افزایش حرارت در آنها جلوگیری می کند.

  • سوکت‌ های خودرو

سوکت ها به‌ عنوان رابط میان اجزای مصرف‌ کننده برق و سیم ها در ماشین‌ ها طراحی شده ‌اند.

  • کنترل کننده های خودرو

این قطعات قطع و وصل جریان الکتریکی در قسمت‌ های مختلف خودرو را عهده‌ دار هستند.

  • کامپیوتر خودرو

از کامپیوتر در خودرو های انژکتوری برای کنترل مصرف سوخت استفاده‌ شده و از دیگر کاربرد های آن می ‌توان به امکانات بیشتر در خودرو های جدید و پیشرفته و همچنین افزایش امنیت در خودرو اشاره کرد.

  • آفتامات خودرو

برقی که که در دینام تولید می ‌شود منظم نبوده و قطعه آفتامات این برق را کنترل کرده و سبب منظم شدن آن می‌ شود.

شناسایی رنگ در سیم کشی برق خودرو 

هر یک از سیم های رنگی به کار برده شده در سیم کشی برق خودرو معانی متفاوتی دارند، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ سفید

این رنگ نشان‌ دهنده سیم متصل به چراغ‌ های اخطار دهنده، روغن و همچنین سیم متصل به کویل است.

  • رنگ آبی

این رنگ در سیم های بین کلید و چراغ‌ های جلو استفاده‌ شده و در نور پایین با راه قرمز و در نور بالا با راه سفید مشخص می ‌شود.

  • رنگ زرد

سیمی که از دینام به سیم چراغ شارژ و جعبه فیوز وصل است با رنگ زرد شناخته می ‌شود.

  • رنگ مشکی

از این رنگ جهت اتصالات بدنه استفاده می‌ شود.

  • رنگ قرمز

سیم‌ های مرتبط با چراغ نمره، چراغ‌ های کوچک جلو و کوچک عقب توسط این رنگ شناخته می‌ شوند.

  • رنگ سبز

این رنگ در سیم‌ هایی که از فیوز به مصرف‌ کننده‌ ها و مدار باتری متصل می ‌شوند به کار برده می ‌شود.

هر یک از این قطعات نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو داشته و سلامت و عملکرد درست آن ها در سلامت رانندگی و حفظ امنیت خودرو بسیار حائز اهمیت است. بنابراین با مشاهده هر گونه ایراد و خرابی در این قطعات و اختلال در عملکرد خودرو، بهتر است که در اولین فرصت خودروی خود را به یک تعمیرگاه معتبر برده و ایرادات پیش‌ آمده را برطرف نمایید.

جهت اطلاع از انواع صداهای مشکوک خودرو که موجب نقص عملکرد آن می شود به مقاله انواع صداهای خودرو که باید جدی گرفته شوند رجوع کنید.

صحبت پایانی

شرکت امداد خودرو آزمون یکی از معتبرترین و بزرگترین شرکت‌ های امداد خودرویی در مشهد بوده و دارای بیش‌ از یک دهه تجربه و سابقه در این زمینه است. از جمله خدمات مهم این شرکت می ‌توان به خدمات باطری به باطری، ارسال سوخت در محل، پنچر گیری سیار، کفی خودروبر مشهد ، یدک‌کش مشهد ، تعمیر انواع خودرو در محل و تعمیر انواع خودرو های داخلی و خارجی و غیره اشاره نمود. شما می ‌توانید در صورت درخواست تکنسین و یا تعمیرکار از شرکت آزمون، با شماره‌ های درج شده در سایت تماس گرفته و درخواست خود را ثبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *